»» بررسی لکسس RC F مدل ۲۰۱۵

»» بررسی لکسس RC F مدل ۲۰۱۵

معمولاً وقتی کمپانی‌های خودروسازیِ حاضر در تمام کلاس‌های خودرویی بخواهند یک مدل کوپه را توسعه دهند، ابتدا با یک سدان از خط تولید کنونی شروع می‌کنند؛ یک فرم ۲ در برای آن طراحی می‌کنند و مجموعه خودرو را در یک بدنه لاغرتر جای می‌دهند. همچنین فاصله محوری کوچک‌تر به‌عنوان یک گزینه مطرح می‌شود. امّا لکسس این روند را به هم زده و مستقیماً به سراغ RC رفته است. لکسس برای ایجاد ساختار کوپه جدید، ترکیبی از جلوبندی GS سدان، بخش میانی IS C کانورتیبل قدیمی و طراحی عقب IS سدان به کار برده است و به این منظور از تکنیکی جذاب و پیشرفته با نام «پیچ جوش لیزری» استفاده کرده که شرایط را برای صلبیت بیشتر فراهم می‌کند.

2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


این رویکرد سه قسمتی را شاید بتوان با جزئیات بیشتر، ملموس‌تر کرد. جلوبندی GS عرض کشش بیشتر موردنیاز هندلینگ را برای مهندسان تأمین کرده است. همچنین آن‌ها از طراحی عقب IS استفاده کرده‌اند تا نظم ابعاد خودرو را حفظ کنند و بخش میانی IS C نیز به خاطر صلب‌بودن و فاصله محوری کوچک‌تر لازم بوده است. در مقایسه با مدل IS سدان کنونی، RC کوپه تقریباً به اندازه ۱/۵ اینچ طولانی‌تر، عریض‌تر و با ارتفاع کوتاه‌تری است. با این حال، فاصله محوری آن به اندازه ۲/۷ اینچ کوتاه‌تر است.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


RC F مورداستفاده در این تست، یک نسخه‌ای اسپورتی‌تر از RC است؛ خودرویی که لکسس می‌خواهد آن را به عنوان جانشینی شایسته برای IS F سدان داشته باشد. مدل جدید چهار در با عملکرد بالای لکسس GS F خواهد بود که دارای ابعادی بزرگ‌تر بوده و احتمالاً از IS F قبلی گران‌تر است. با این حال، RC F نمی‌خواهد مستقیماً با مدل‌های ب‌ام‌و M روبرو شود و هدف‌گذاری خاص خود را دارد. در این مدل، یک کابین مجهز داریم که اطلاعات و کنترل زیادی در اختیار راننده قرار می‌دهد و تکنولوژی‌های بسیار خوبی در آن به کار رفته است. کنسول میانی بلند دارای یک صفحه لمسی اضافه بوده که بخشی از پکیج راهبری و سیستم استریوی ۲۸۴۰ دلاری است. نمایشگر ابزارها نیز یک LCD در وسط است که بسیار شبیه چیزی است که در LFA دیده می‌شود. تقریباً همه‌چیز را می‌توان با استفاده از پد سیستم اطلاعات و سرگرمی کنترل کرد. در همین حال برخی دکمه‌های کنترل مستقیم صدا مانند مدل‌های کنونی IS تدارک دیده شده‌اند.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


صفحه LCD با توجه به چهار حالت رانندگی (اکو، نرمال، اسپورت و اسپورت‌پلاس) حال و هوای خود را تغییر می‌دهد و با یک نمایشگر دیگر در سمت چپ خود هماهنگ است؛ نمایشگری که میزان فشار لاستیک‌ها، ایستگاه‌های رادیویی، نیروی g و بسیاری موارد دیگر را نشان می‌دهد. همچنین یک سرعت‌سنج کوچک در سمت راست قرار گرفته است.
2015 Lexus RC F Interior

2015 Lexus RC F Interior


تنها در برخی شرایط خاص است که می‌توان گفت ۴۶۷ اسب‌بخار در یک خودرو کافی نیست. موتور قبلی ۵ لیتری V-8 در IS F برای این RC F جدید استفاده شده و این در حالی است که مدل جدید، وزنی به اندازه ۱۸۳۶ کیلوگرم دارد. یعنی بیش از ۹۰ کیلوگرم نسبت به سدان قدیمی سنگین‌تر است.
2015 Lexus RC F engine

2015 Lexus RC F engine


وزن زیاد یکی از مشکلات اصلی RC F است. این خودرو نسبت به ب‌ام‌و M4 به اندازه ۱۸۰ کیلوگرم سنگین‌تر است و وزنی برابر با آئودی RS5 دارد.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


امّا پس از ثبت داده‌های مربوط به تست‌های سرعت و شتاب، RC F نسبت به IS F قدیمی، نه یک خودروی سریع‌تر بود و نه یک خودروی کُندتر. این خودرو توانست سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در ۴/۳ ثانیه ثبت کند و مسافت یک‌چهارم مایل را نیز در ۱۲/۸ ثانیه طی کند؛ آماری که مشابه IS F مدل ۲۰۰۸ است. البته این دو در سر و صدای موتور تنفس طبیعی V-8 نیز مشابه یکدیگر هستند. با اینکه همه چیز در داخل کابین ساکت است، عابران پیاده نویز موتور را پس از عوض شدن حالت متغیر سوپاپ‌ها به خوبی خواهند شنید.
2015 Lexus RC F Interior

2015 Lexus RC F Interior


لکسس با چیزی بیش از یک ارتقای نرم‌افزاری و بدون کاهش حجم موتور، توانسته ۵۱ اسب‌بخار بر قدرت V-8 اضافه کند. ۳۲ سوپاپ آلومینیومی، به همراه میل‌لنگ و میله‌های رابط سبک‌تر به مهندسان اجازه داده تا خط قرمز موتور را ۵۰۰ دور اضافه کرده و به ۷۳۰۰ دور بر دقیقه افزایش دهند. تنها آئودی RS5 با دور موتور حداکثر ۸۳۰۰ می‌تواند از این لحاظ بر RC F برتری داشته باشد؛ M4 با موتور توربو نمی‌تواند چندان با این موتور منطبق شود.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


دور موتور بالاتر به معنی قدرت بیشتر است؛ ولی در عین حال، نیاز هوا و سوخت بیشتری نیز دارد. بنابراین موتور V-8 که با عنوان 2UR-GSE کدگذاری شده است، از یک بدنه کنترل سوخت بزرگ‌تر و انژکتورهای سوخت با جریان بیشتر استفاده کرده است. حداکثر قدرت در ۷۱۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. حداکثر گشتاور نیز ۵۲۷/۴ نیوتن‌متر است که نسبت به IS F حدود ۲۴ نیوتن‌متر بیشتر شده است. این گشتاور در ۴۸۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است که ۴۰۰ دور بر دقیقه زودتر از مدل قدیمی اتفاق می‌افتد. همچنین نسبت تراکم از 11.8:1 به 12.3:1 افزایش یافته است.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


بازه بزرگ‌تر برای تغییر حالت سوپاپ‌ها موجب قدرت بیشتر و نمایش قابلیت‌های بیشتر چرخه اتکینسون در V-8 شود. این موضوع موجب بهینه‌سازی مصرف سوخت برای حرکت RC F شده و مطابق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، این خودرو در ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه ۹/۴ لیتر مصرف می‌کند که ۰/۸ لیتر نسبت به IS F کمتر است. امّا مصرف سوخت شهری خودرو در همان ۱۴/۷ لیتر باقی مانده است. البته RC F در مدتی که در تست بود، مصرف سوخت متوسط ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نشان داد.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


تمام کارهایی که برای ساختار خودرو انجام شده، از همان اولین دور چرخ‌های خودرو مشخص می‌شود. بخش صلب میانی بدنه در اصل برای یک کانورتیبل بوده و بنابراین یک سختی مناسب برای کل بدنه ایجاد کرده است. این ساختار صلب احتمالاً تمام ارتباطات شاسی را انتقال می‌دهد؛ چیزی که هم می‌تواند خوب باشد و هم بد. در یک راه ناهموار، مسافران برخی لرزش‌ها را تجربه خواهند کرد. این خودرو در یک مسیر صاف، حس یک لکسس ES را دارد؛ حالت صلبی که به هیچ‌وجه از یک M4 شاهد نیستیم.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


در تست لغزش در پیچ، چسبندگی 0.95g را از RC F شاهد بودیم که با توجه به استفاده از تایرهای میشلن پایلوت سوپر اسپوتس برای چرخ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی BBS کمتر از حدّ انتظار است. با این حال، مقدار کم‌فرمانی در پیچ برای این خودرو نسبتاً مناسب است. در همین حال، لکسس اذعان کرده که هدفش ساخت یک خودروی تهاجمی نبوده است؛ بلکه یک کوپه با عملکرد بالا مدّنظر بوده که برای تمامی سطوح رانندگی مناسب باشد؛ چیزی که موفق به انجام آن شده است.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


با این که چهار حالت رانندگی برای RC F درنظر گرفته شده، ولی برای سیستم فرمان تنها دو حالت نرمال و اسپرت ارائه شده است. حالت فرمان اسپرت در حالت‌های رانندگی اسپورت و اسپورت‌پلاس فعال می‌شود؛ وزن فرمان در این حالت بیشتر می‌شود، ولی فیدبک تغییری پیدا نمی‌کند.
2015 Lexus RC F Interior

2015 Lexus RC F Interior


سیستم گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک که یکی دیگر از اجزای IS F است، برای ورودی‌های دستی مقاومت زیادی نمی‌کند. همچنین روتورهای ترمز ۱۵ اینچی در جلو و ۱۳/۶ اینچی در عقب برای کاهش سرعت خودرو بدون هیچ عیب و نقصی کار خود را انجام می‌دهند. با این حال، حالت نرم اوایل پدال ترمز، اندکی ناخوشایند است. مسافت ترمز RC F از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت ۴۶/۹۴ متر است که بیشتر از این مسافت برای M4 است. البته اگر وزن بیشتر RC F را درنظر بگیریم، عملکرد سیستم ترمز این خودرو ستودنی است.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


برخلاف وزن کلی خودرو، قیمت پایه RC F کمتر شده و به ۶۳۳۲۵ دلار رسیده است. این قیمت ۱۲۰۰ دلار متر از IS F مدل ۲۰۱۴ است. در همین حال، در خودروی تست شده از پکیج آپشن پرفورمنس استفاده شده که قیمت زیاد ۵۵۰۰ دلار را در پی داشته است. با این پکیج، یک سقف فیبرکربن به سبک M4 را دریافت خواهید کرد؛ همین‌طور بال عقب کربنی و یک دیفرانسیل گشتاور برداری. این دیفرانسیل که برای تویوتا اولین بار استفاده می‌شود، سه تنظیم مجزا نسبت به حالت‌های رانندگی دارد؛ نرمال، slalom و track. در حالت slalom بیشترین گشتاور تهاجمی به حرکت در می‌آید. این دیفرانسیل به طور قابل‌توجهی مقدار بدفرمانی را کاهش می‌دهد، ولی زمانی به کار می‌افتد که پای شما بر روی پدال گاز باشد. چیزی که در تبلیغات این پکیج گفته نمی‌شود، ۲۲/۷ کیلوگرم وزن اضافه‌ای است که به خودرو تحمیل می‌کند. قطعات فیبرکربنی وزن خودرو را ۶/۸ کیلوگرم کاهش می‌دهد، ولی وزن مجموعه با موتورهای الکتریکی و پکیج کلاچ‌ها، حدود ۳۰ کیلوگرم سنگین‌تر از دیفرانسیل استاندارد ضد لغزش Torsen بیشتر است.
2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F


با رنگ بدنه مرواریدی گداخته Molten Pearl، مدل RC F بیشتر از آن که یک خودروی زیبا و بی‌نظیر باشد، یک حالت گستاخ و تهاجمی پیدا کرده است. شاید در طراحی‌های خود از داستان‌های مصور ابرقهرمانی ژاپنی الهام گرفته است؛ ولی تنها چیزی که آن را از یک حالت ابرقهرمانی دور می‌کند، نسبت قدرت به وزنش است. RC F شاید اطمینان یا پایداری یک M4 و یا حتی طراحی سطح بالای RS5 را نداشته باشد، ولی در همین حال شخصیت خود را دارد؛ یک کاماروی ژاپنی با خیل عظیمی از دکمه‌ها و تجهیزات.

مشخصات:
  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۴ سرنشین، ۲ در کوپه.
  • قیمت مدل تست: ۷۶۰۵۶ دلار (قیمت مدل پایه: ۶۳۳۲۵ دلار).
  • نوع موتور: V8 اتکینسون، بدنه و رویه آلومینیومی.
  • گنجایش: ۴۹۶۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۴۶۷ اسب بخار در ۷۱۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۵۲۷/۴۱ نیوتن‌متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۷۳۱ متر.
  • طول ماشین: ۴/۷۰۴ متر.
  • عرض: ۱/۸۴۴ متر.
  • ارتفاع: ۱/۳۸۹ متر.
  • وزن کلی: ۱۸۳۶ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۳ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۹/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۷ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۲/۸ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۳/۴۶ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۷۵/۲ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۹۳۹ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۹/۴۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 14 دی 1393برچسب:,

] [ 9:8 ] [ علی و حسین مقدم ]

[ ]